Miért ilyen a Mikulás ruhája, és egyáltalán: mi köze a prostituáltakhoz?

Mikulás-sztori volt már ma, lesz is még, jelen írás a Télapó ruhájára fókuszál. Na meg arra, hogy kiket védett anno Szent Miklós.

Amikor meglátom az év első karácsonyi reklámját, mindig elérzékenyülök. Aztán a másodiknál is. Természetesen, amikor terhesen ért utol a tévében a pirospozsgás Télapó és a mosolygós gyerekek, hosszú percekig zokogtam a kanapén ülve.

Három kisgyerek anyukájaként ma is megérint, ha ilyet látok. Engedem, hogy hassanak rám a hatásvadász, gyakorlatilag nulla valóságtartalommal bíró hírdetések. Nem bánom. Mikor máskor fakadjon sírva butaságokon az ember, mint decemberben?

A Coca-Cola évek óta atombiztosan megríkat, és el kell ismerni, talán az övék a legtökéletesebb külsővel rendelkező Mikulás: szakálla és szettje rendben van, csizmája egészen mesebeli, és se a pocak, se a hidegtől kipirosodott orr nem hiányzik. Az ő hangján hangzik a legszebben, hogy HO-HO-HOOOOO, és neki van a legnagyobb zsákja a világon. Tőle egyik gyerek sem fakad sírva, és még a zsörtölődő felnőtteket is jobb kedvre deríti.

Haddon Hubbard Sundblom, a Coca-Cola reklámgrafikusának Mikulása az 1930-as évekből.

A világcég saját magának tulajdonítja a Mikulás mára megszilárdult fizimiskáját, pedig nem a Coca-Cola reklámgrafikusa találta ki, milyen legyen az igazi Télapó.

Szent Miklós püspök Kr. u. 300 körül élt, gazdag család sarjaként, ám minden vagyonát a szegényeknek adta. Egyetlen értéke volt csupán: egy lila ruha, amiben az utcákat járta, s segített a bajbajutottakon. A tengerészek, kereskedők, az illatszerészek, a gyógyszerészek, a zálogházak, diákok, a pálinkafőzők védőszentje. Ugyan nem hivatalos, de a prostituáltak is saját szentjüknek tartják, ugyanis Szent Miklós nem egyszer térített jobb útra utcalányokat. Fő “profilja” a gyermekek megsegítése volt, s innen ered az egész Mikulás-kultusz.

Sokak szerint ő az igazi, a lappföldi Joulupukki, aki minden évben hazánkba is ellátogat. Fotó: Kovács Tamás, MTI

A Télapó alakjának és különböző kultúrkörök hagyományaiból összegyúrt legendájának mai formája fokozatosan alakult ki az európai népek mitológiáiból. Az oroszoknál tevékenykedő Gyed Maróz kezdetben fehér ruhát viselt, csakúgy mint a belorusz és a szlovén Télapó. A német Nagyszakállú az 1800-as évek közepén még zöld lepelben tüsténkedett, a klasszikus bajor Mikulás pedig fekete-fehérben. Görögországban december 31-én kopogtat Vaszilisz, vagyis Szent Vazul, aki 200 évvel ezelőtt nemzeti színekben, vagyis kék-fehérben lepte meg a gyerekeket.

Minden kultúrának megvolt a maga jótevője, aki saját ízlésének megfelelő ruhában örvendeztette meg országa lakosait.

Aztán “központosították” a Télapót is. Egyesek szerint Moritz von Schwind német festő álmodta először papírra a pocakos, piros csuhás Télapót egy gyerekkönyv lapjaira. Mások viszont állítják, hogy a túlsúlyos öregapó képét a karácsonyi üdvözlő lapok atyja, egy bostoni nyomdász, Louis Prang alkotta meg 1885-ben.

A képeslapot vették, mint a cukrot, s ettől kezdve terjedt el széles körben a ma is használatos Télapó-divat.

Az üdítőitalokat forgalmazó világcég csak 1930 táján erősített rá erre a külalakra, mivel fogalmuk nem volt, hogyan is népszerűsítsék a téli hónapokban az amúgy jéghideg frissítőt. Hát úgy, hogy bizony még a Mikulás is ezt issza. Bevált a terv.

Három közkedvelt képeslap az 1800-as évek végi Amerikából. Ezeket a Télapókat Louis Prang nyomdász rajzolta.

Nemcsak a ruhájában voltak eltérések létezése óta. A Télapó segítői sem ugyanazok voltak a különböző országokban, évszázadokban.

Hazánkban a krampuszok kísérték útjára, Oroszországban Babuskával és unokájával, Sznyegurocskával jár, Olaszországban egyedül érkezik egy nő, La Befana. A manók Angliából és Amerikából származnak, a rénszarvasok pedig Lappföldről, ahol manapság az igaziként aposztrofált Joulupukki lakik.

Talán mindegy is, ki az, aki érkezik hozzánk. A legfontosabb maga a tett, hogy ad és nem kér cserébe mást. Ez a rejtélyes alak úgyis alvásidőben, az éj leple alatt rejti a csizmákba az ajándékokat, így ruhája nem is látszik. Az én gyerekeim Télapója december 6-ára virradó éjjelen mindig női pizsamát hord, álmos és kócos. Egyedül érkezik, és ahelyett, hogy a világ 380 millió gyerekének szállítana különféle meglepetéseket rövid idő alatt, csak az én három kiskorúmat ajándékozza meg. Röpke öt perc a gyerekszobákban, aztán gyorsan visszasurran a saját ágyába aludni…

Kiemelt kép: Haddon Hubbord Sundblom, The Coca-Cola Company