Magyarország kúl

Múzeumi darab lett a legendás égi ragadozóból

Egy MiG–29-es elfogó-­vadászgéppel gyarapodott­ a szolnoki ­RepTár, Közép-Kelet-Európa egyedülálló repüléstörténeti múzeuma. Az utolsó ilyen vadászgéppel 2010-ben repültek Magyarországon.

A tavaly szeptemberben megnyílt ­szolnoki repülőmúzeumba ­szállították az MH légie­reje kötelékében egykoron repült, egyik MiG–29-es gépet. A RepTár legújabb büszkeségét, a legendás típus tulajdonságait, techni­kai ­paramétereit Zsámboki­ Tibor nyugállományú ezredes ismertette a helyszínen – írja a szoljon.hu.

Egy MiG-29-es repül a salzburgi repülõtér felett.
MTI Fotó: Kovács Tamás

Zsámboki elmondta, hogy az orosz államadósság közel felének ellentételezéseként kapott 28 MiG–29-est annak idején a légierő. Az első gépek 1993. ­október 15-én szálltak le Kecskeméten, és az ­utolsó kiképző repülést 2010. ­december 7-én hajtotta végre a Dongó század. December 31-én kivonták a vadászgépeket a hadrendből. Szolgálatuk tizenhét­ éve alatt a ­kecskeméti MiG–29-esek 29 246 felszállást hajtottak végre, mintegy 74 pilóta repülte a világ egyik legjobb harci gépeinek számító repülőket.

A most múzeumba került 05-ös oldalszámú gép 1996-ig repült, 215 órát és 35 percet töltött a levegőben. Kovács Péter­ százados, ­egykori bemutatópilóta volt az utolsó, aki ezzel leszállt. A gép múzeumi kiállítására egy komoly szakmai felkészültséget igénylő átalakítás és felújítás után nyílt lehetőség. Hajtóműveit üzemképtelenné kellett tenni, fegyverzetét hatástalanítani kellett, és mindezzel párhuzamosan a titkos minősítésű műszereit és technikai ­berendezéseit is nyilvánosan bemutathatóvá tették. A muzeális célra történő előkészítést az MH Légijármű Javítóüzem ­kecskeméti kollektívája végezte.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top